23 - 24 Sep. 2016

Congres CECCAR aniversar 95 ani - Era digitală - Provocări şi oportunutăţi

Locaţia: Hotel Radisson Blu Bucureşti, Calea Victoriei nr.63 – 81, Sector 1 10065 Bucureşti, România

Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România (CECCAR) organizează o dată la doi ani Congresul profesiei contabile din România, eveniment de amploare, cu participare la nivel național și invitați ai organismelor profesionale internaționale.

Ediția aniversară a Congresului Profesiei Contabile din România a avut loc la București, în perioada 23-24 septembrie 2016, iar tema centrală a Congresului a fost Profesia contabilă în era digitală. Provocări și oportunități – subiect ce a oferit specialiștilor din profesia contabilă din întreaga lume prilejul să dezbată din perspective noi preocupări vechi și actuale ale profesiei într-o lume globalizată.

Nexus Media a participat la Congres atât în calitate de partener în organizarea evenimentului, cât și activ în cadrul sesiunilor de dezbateri din cadrul congresului. Delegația noastră a fost compusă din Pavel Simonica, expert contabil, consultant implementare NexusErp și Radu Claudiu, manager zonal NexusErp.

Sesiunea II a Congresului - Profesionistul contabil în era digitală: inovare, competitivitate, servicii, moderată de dl. Robert Aurelian Șova - președintele CECCAR, a avut rolul de a dezbate noul statut al contabilului în contextul evoluției tehnologice. Au participat la discuții Alexandra Lazăr, director în Ministerul Finanțelor Publice, Radu Dănăilă, director marketing – WinMENTOR, Ovidiu Bunget, președintele Filialei CECCAR Timiș, Adrian Floarea, CEO – CertSIGN BY UTI, Zeno Căprariu, director Deloitte Audit Romania și Claudiu Radu, manager zonal NexusErp. Revista Ceccar Business Magazine a dedicat mai multe materiale evenimentului, prezentând într-un articol sinteza discuțiilor din această sesiune.

Temele de discuție propuse în cadrul acestei sesiuni au vizat:

  • Rolul noilor tehnologii și modul în care acestea pot veni în sprijinul profesionistului contabil, în special tehnologii cu care profesionistul contabil interacționează în desfășurarea activității, cum ar fi: tehnologiile de stocare și prelucrare a datelor, tehnologiile care facilitează interacțiunea, tehnologiile financiare și tehnologiile specifice inteligenței artificiale
  • Evolutia tehnologiilor și efectele evoluției asupra profesiei contabile precum și decalajul existent între tehnologiile disponibile pe piață și cele adoptate în desfășurarea profesiei contabile
  • Relația furnizor de tehnologie – profesionistul contabil
  • Robocontabilul în economia digitală a viitorului – mit sau realitate

S-a conturat în urma discuțiilor concluzia că procesul de evoluție tehnologica nu este reversibil și, mai devreme sau mai târziu, fiecare jucător din piața serviciilor de contabilitate va trebui să se adapteze acestuia. Adoptarea utilizării noilor tehnologii va determina schimbări majore în modul în care este exercitată profesia. Este estompată sau eliminată granița între diverse servicii, atât în sensul pătrunderii altor profesii pe terenul tradițional contabil, cât și prin deschiderea de noi oportunități pentru profesionistul contabil către zone în care pregătirea, experiența și creativitatea să poată aduce plusvaloare afacerii.

Creșterea gradului de integrare a inovațiilor tehnologice va determina necesitatea și oportunitatea ca profesionistul contabil să se reorienteze către a fi proactiv și nu reactiv în relația cu clientul. Accesul foarte facil la informații, indicatori, previziuni automate va determina un răspuns de anticipare a problemelor care pot să apară în activitatea clienților. Profesionistul contabil va trebui să-și folosească experiența, abilitățile și timpul câștigat pentru a extrage pentru clientul său acele informații care vor face diferența în businessul clientului.

În contextul temei de discuție propusă de CECCAR, NexusErp vine în sprijinul profesionistului contabil cu elemente inovatoare care, implementate corect și la o scară cât mai extinsă, pot transforma sistemul contabil de astăzi într-un precursor al robocontabilului viitorului. Câteva exemple disponibile și obligatoriu de implementat în contextul evoluției tehnologice:

  • arhivarea electronică integrată în sistemul contabil. Funcțiile de arhivare electronică disponibile în NexusErp transformă sistemul contabil într-unul prietenos cu mediul și cu utilizatorii. Se elimină necesitatea utilizării suportului de hârtie pentru stocarea documentelor, arhivarea electronică fiind acum nu doar posibilă tehnic, ci și legală. Normele privind arhivarea și păstrarea registrelor de contabilitate și a celorlalte documente financiar-contabile se regăsesc în Sectiunea C din Normele Generale de întocmire și utilizare a documentelor financiar-contabile, aprobate prin Ordinul MFP nr. 2634/2015, în vigoare de la 1 ianuarie 2016. Începând cu această dată, documentele pot fi arhivate atât pe suport hârtie, cât și pe suport electronic. Documentele se pot păstra pe suporturi tehnice în cazul în care evidența contabilă este ținută cu ajutorul programelor informatice
  • automatizarea operării documentelor și facilitarea schimbului de date între sisteme. În NexusErp sunt disponibile funcții avasate de import de date, schimb automatizat de date cu alte sisteme, asistenți de automatizare a taskurilor repetitive. Un aspect important în această zonă îl reprezintă dezvoltarea schimbului de documente Electronic Data Interchange (EDI) utilizat în prezent în relația marilor retaileri cu partenerii de afaceri, tehnologie care tinde să se extindă și către alte zone de business
  • sisteme automate de validare, avertizare și audit al inregistrărilor. Sistemul NexusErp poate prelua o mare parte din munca contabilului în zonele de verificare a modului de operare a documentelor primare, verificare a diverselor corelații între conturi, verificarea atingerii plafoanelor reglementate de lege. Regulile de aprobare automata pot forța operatorul să corecteze înca din momentul introducerii o inregistrare contabilă eronată oferind un grad de acuratețe foarte mare informației generate fără intervenția profesionistului contabil. Auditul automatizat al înregistrărilor identifică problemele care se încadrează în anumite tipare și verifică încadrarea indicatorilor în rapoartele legale astfel încât gradul de conformare la rigorile profesionale și cerințele legale să fie foarte mare
  • procesarea automată, cu intervenție umană minimă a documentelor până în faze foarte apropiate de raportările și indicatorii finali. În NexusErp sunt automatizate operațiuni care în mod traditional erau în sarcina profesionistului contabil, cum ar fi: operațiile de reevaluare a soldurilor în valută, închiderea conturilor de TVA, înregistrarea notelor contabile aferente salariilor, calculul automat al bilanțului și notelor explicative
  • Integrarea în sisteme a conturilor de email, platformelor de transmitere SMS, mesagerie instant. NexusErp comunică nativ cu operatorii, conducerea companiei și terți prin sisteme automate de transmitere a rapoartelor, avertizărilor și mesajelor:
    • facilitează comunicarea între utilizatori prin mesagerie internă instant
    • transmite automat rapoarte predefinite către utilizatori pe canalele moderne de comunicație și facilitează accesul la rapoarte din companie din orice locație, de pe orice dispozitiv smart și la orice ora printr-un sistem inovativ de acces la rapoarte online
    • transmite automat, periodic rapoarte către terți (clienți, furnizori, salariați) – de ex: confirmare sold automatizată, fluturași de salarii pe email, adeverință de salarii pe email

În urmă cu câteva săptămâni, în timpul unui training cu un client, acesta mi-a spus: Nexus nu este un sistem pentru contabili. Este un sistem pentru informaticieni. Și a continuat: nu ai nevoie să știi foarte multă contabilitate pentru a opera documentele, poate în unele zone ale aplicației nu ai nevoie să știi contabilitate deloc. Sistemul este însă atât de flexibil și de customizabil încât îți permite să generezi cu ușurință rapoarte și indicatori care nu au fost gândiți din start de către echipa care l-a dezvoltat. Asta te face să devii creator de formulare și informație nouă, adaptată nevoilor profesiei și companiei pentru care lucrezi.

Adevărul este că în noile realități tehnologice contabilul devine la rândul lui un consultant IT. Acesta trebuie să aibă:

  • competențe de bază din zona IT fără de care nu-și poate desfășura activitatea
  • posibilitatea de a comunica clienților recomandări de bază legate de IT
  • întelegerea la un nivel superior a modului de utilizare și implicațiilor diverselor scenarii de utilizare a sistemelor informatice

În cazul în care un contabil nu se simte confortabil cu aceste cerințe are variantele:

  • identificării resurselor interne sau externe cu care să poată suplini aceste cerințe
  • să piardă clienții care au nevoie de acest suport în favoarea contabililor cu mai mare deschidere

Firmele de soft sunt prezente în această relație client<>contabil. Acestea știu că profesionistul contabil ar dori ca o cât mai mare parte din clienții săi să utilizeze aceleași sisteme informatice cu el pentru a-i simplifica și îmbunătăți posibilitatea de a presta servicii de calitate cu costuri reduse. Nexus Media consideră această relație un parteneriat win<>win oferind contabilului:

  • Costuri reduse de achizitie, actualizare și mentenanță – membrii CECCAR beneficiază de oferte speciale de licențiere a aplicațiilor NexusErp
  • Servicii și instrumente de training avansat astfel încât profesionistul contabil să poată întelege cât mai bine sistemul
  • Licențe specializate care facilitează atragerea de clienți cu costuri minime, cum ar fi licențele de Servicii contabilitate
  • Dezvoltarea sistemelor integrate care facilitează profesionistului contabil accesul în piețe noi (aplicații specializate pe diverse domenii în care clienții își desfășoară activitatea)
  • Instrumente specializate care cresc productivitatea operării și prelucrării documentelor, analizei și raportării informațiilor către beneficiarii finali (facilități de import date, asistenți de operare, raportare automatizată ...)

Mascota evenimentului, Robocontabilul, a destins atmosfera congresului, fiind vânat de către participanții care și-au dorit o amintire foto cu ineditul personaj. Pe langa rolul de animator Robocontabilul a avut și rolul de a atrage atenția asupra evoluției profesiei și a necesității adaptării contabililor la noile realități. Acesta a promis că în viitor va fi din ce în ce mai apropiat de profesionistul contabil, se va înscrie la programele de pregătire, stagiatura și internship organizate de cabinetele de contabilitate, va face toată munca murdară, grea și repetitivă a acestora ca un ajutor de incredere, însă nu crede că va reuși prea curând să-și ia carnetul de membru CECCAR.

Articol realizat de
dl. Claudiu Radu
Manager zonal Nexus
0722-591665